Stoplicht fietser standaard op groen?

De meeste fietsers zullen het wel herkennen: voor rood licht staan terwijl er geen enkele auto aankomt. Een bron van ergernis met soms onveilige situaties – veel fietsers negeren stoplicht – als gevolg. De Rotterdamse Fietsersbond pleit er daarom voor om verkeerslichten voor fietsers (buiten de spitsuren) standaard op groen te zetten, zolang er geen ander verkeer aankomt. Oftewel: geen extra hinder voor het autoverkeer maar wel een betere doorstroming voor fietsers. Het voorstel kan dan ook rekenen op steun van ChristenUnie-SGP Rotterdam.

In het AD/RD van maandag 9 september 2013 (link) deed de lokale afdeling van de Fietsersbond een oproep aan de Rotterdamse politiek om verkeerslichten voor fietsers standaard op groen te zetten. De ChristenUnie-SGP ziet de maatregel als een (kleine) stap in de goede richting naar een prettiger fietsklimaat in de stad.

Maar kan het ook?
Volgens de Fietsersbond zijn de verkeerslichtinstallaties van een groot aantal kruisingen al geschikt voor de maatregel. Om de lichten voor fietsers standaard op groen te zetten zijn lussen in het wegdek nodig, zodat de verkeerslichten weer ‘normaal’ functioneren als er een auto aankomt. Veel kruisingen zijn hier al mee uitgerust waardoor de maatregel van de Fietsersbond eenvoudig uit te voeren is.

ChristenUnie-SGP raadslid Setkin Sies heeft schriftelijke vragen gesteld aan het Rotterdamse stadsbestuur om erachter te komen hoeveel kruisingen nu al geschikt zijn voor de fietsvriendelijke maatregel en hoeveel het zou kosten om deze al op korte termijn door te voeren.

Geen wondermiddel
De maatregel ‘altijd groen voor fietser’ zal vooral effect hebben op relatief rustige kruisingen buiten het centrum. Tijdens de spitsuren en in de binnenstad blijft het een hele uitdaging om vlot en veilig door de stad te fietsen. In het nieuwe verkiezingsprogramma van de ChristenUnie-SGP is dan ook veel aandacht voor het verbeteren van fietsverbindingen en -voorzieningen in de stad. “Wat ons betreft moet de fiets alle ruimte krijgen, indien nodig ten koste van de automobilist.”, aldus Sies.

Deel dit artikel met anderen:
[shareaholic app=”share_buttons” id=”5067490″]